اولین و تنها پایگاه خبری تخصصی ورزش زنان دارنده مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نقش قندهای خوب و قندهای بد در بدن

چاقی یک بیماري خوش خیم است که اگر درمان نشود تبدیل به یک بیماري بدخیم می شود و مصرف قندهای بد نقش کلیدی این ماجراست.

 

توضیح این مسئله کمی ناخوشایند است، اما واقعیت این است که وقتی کم کم به وزن و مقدار چربی بدن اضافه می شود، انعطاف پذیري شما کمتر می شود، عضلات شما ضعیف تر شده و عروق شما دچار سختی میشود، فشار زیادي به مفاصل مچ پا زانو، کمر و گردن شما وارد می شود.قلب بیشتر کار می کند، خون شما سرشار از چربیهاي بد خواهد شد و همین کبد شما را درگیر کار طاقت فرسا می کند... و بهمین ترتیب انواع حلقه هاي کوچک ناراحتی را با یک طناب بنام چاقی به گردن خود انداخته و با آن روزهاي زندي را کوتاه تر می کند.

 

پروفسور دکتر جعفریان در کتاب پیشگیري از امراض (حل مسئله چاقی) خود می نویسد: انسان با یک گارانتی 120 ساله به دنیا می آید که انواع امراض از این گارانتی می کاهند تا می رسد به سن 70 و گاهی زیر پنجاه، بله پنجاه! به تحقیق ثابت شده چاقی با برخی از سرطان هاي - سن هاي امروزي 60 در مردان و زنان مرتبط است واین خطریست که در پنجاه سالگی سلامت را نشانه رفته است. پس با یک رژیم سالم غذایی این گارانتی را تضمین کنید و این گفته قدیمی را در گوش داشته باشید: "شما همان چیزي هستید که می خورید"

 

 

 

زندگی ماشینی امروز تحرك و جنب و جوش را از انسان گرفته و همین امر باعث دریافت بیشتر کالري می شود و به همین ترتیب شما هر روز کالري هایی را دریافت می کنید که هرگز به کارتان نمی آید، و بدن آن را به صورت چربی لایه بر روي لایه ذخیره می کند. پس باید تحرك را به زندگی و برنامه هاي روزانه خود اضافه کرد. یعنی یک ساعت را در طول روز اختصاص بدهید به ورزش تا از ذخایر چربی موجود استفاده کنید و البته در آشپزخانه نباید از خود بی خود شد و هر چه چشمانتان می بیند را بخورید ...

 رژیم " یویو افکت " رژیمی شایع و خطرناک !! 

در باشگاه ورزش کنید اما در آشپزخانه نتیجه می گیرید پس با آگاهی در کنار یک رژیم غذایی هوشمندانه شروع به ورزش کنید. این را هم به یاد داشته باشید که کمتر خوردن و یا نخوردن در یک رژیم فقط یک، یویو افکت براي شما خواهد داشت که در بازگشت به وزن قبلی و انباشته چربی مجدد، کار را براي شما خطرناک تر و زحمت شما را بیشتر می کند پس آنچه باید در رژیم غذایی به آن توجه کنید کمییت نیست بلکه کیفیت خوردن است . شما باید در رژیم همزمان دو کار انجام دهید اول تارهاي عضلانی را تقویت کنید و سوخت و ساز را قوت بخشید و بعد سلولهاي آدي پوسیتها (سلولهاي چربی) را از بین ببرید.

 

 

 هورمون انسولین کارت قرمز چاقی ...

یک نکته مهم که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که تنها عامل چاقی و انباشته چربی در بدن ما هورمون انسولین است. بدین طریق که شما وقتی در اثر خوردن موجب فوران انسولین در خون از طریق لوزالمعده می شود، سریعا دریچه هاي ورودي قند در سطح سلول باز می شود و قند جهت سوخت به سلولها و یا جهت ذخیره به کبد و ماهیچه ها رانده می شود. که در صورت لزوم و نیاز بدن مجددا از ماهیچه ها و کبد طی یک فرایند گرفته می شود و در خون رها می شود و قند به حد نرمال می رسد که باز مسئول این عمل نیز هورمونی ترشح شده از لوزالمعده است بنام گلوکاگون است . البته می دانید که لوزالمعده عملیات را طبق دستورات غده هیپوتالاس انجام میدهد که محل بحث ما نیست فقط بصورت مختصر بدانید اگر میزان قند خون در بدن از یک گرم به ازاي هر لیتر خون در بدن بیشتر شود بدن با هیپرگلیکمی روبرو شود سریعا انسولین ترشح می شود و اگر قند خون از یک گرم کمتر شود آنگاه هورمون گلوکاگون ترشح می شود، بنابراین انسولین می تواند عامل چاقی باشد پس باید کنترلش کرد. 

 

 

 زنگ خطر سوماتروپین یا هورمون رشد در بیدار کردن ژنهای خفته سرطان 

برقراري یک تعادل هورمونی از طریق تغذیه یک راه مطمئن براي رسیدن به وزن ایده آل و زندگی طولانی تر و سالمتر است، شما در این راه باید انسولین و گلوکاگون و در مرحله بعد و حساس تر سوماتروپین را که عوامل مهم در چاقی و لاغري هستند را متعادل کنید، ما در مقاله بعد مفصل در مورد سوماتروپین، بایدها و نبایدهاي آن توضیح و بحث خواهیم داشت فقط امروز این را بدانید که سوماتروپین یا همان هورمون رشد که امروزه مورد سوءاستفاده زن و مرد قرار میگیرد، توانایی بیدار کردن ژن هاي خفته سرطانی را دارد. شاید باورش دیگر براي عموم مردم راحت تر باشد اگر بگویم سه عامل مهم در ایجاد سرطان در آدمی، در درجه اول تغذیه، استرس و آب و هواي محیط می باشد، که دو مورد اول مستقیم بر روي هورمونهاي بدن تاثیر
میگذارند و ژن (انکوژن) یا ژن مخصوص مرگ را کم کم بیدار کرده و به طور حتم وقتی این ژن کاملا بیدار شود آدمی دچار سرطان می شود، البته خوشبختانه انکوژن در اکثر انسانها فعال نمیشود و این نیز به یمن آگاهی انسان در علم تغذیه است و توجهی که به سیستم ایمنی خود و تقویت آن دارد.

 

 

مواد سرطان زا یا کانسروژن ها در کدام غذاها یافت می شوند و کربوهیدراتهای بد چه هستند ؟!

بد نیست بدانید و بیاد داشته باشید مواد سرطان زا یا کانسروژن ها در دود سیگار، روغن ها که مدت طولانی براي سرخ کردن استفاده می شود، کباب ها که بر روي ذغال درست میشوند یا نان سوخته و خشکبارهاي مانده و کهنه موجود است و البته در مواد دیگري که خود از آنها آگاهید و از حوصله این مقاله خارج است.

اما چاقی و مکانیسم واقعی چاق شدن در غذاهایی که میخوریم اصولا سه دسته مواد انرژي زا موجود است:

کربوهیدرات، چربیها، پروتئینها که البته ما تاکید داریم دو دسته مواد غذایی چربیها و پروتئین ها چاق کننده نیستند و از گروه کربوهیدرات فقط این کربوهیدراتهاي بد هستند که عمل چاقی هستند که شما در ادامه مطلب متوجه علت خوب و بد بودن هر کدام میشود.
مواد انرژي زایی در دسته ي کربوهیدرات هستند که قدرت دارند در سریعترین زمان اگر شما به اصطلاح در حالت ضعف حاصل از کمبود قند باشید شما را به حالت نرمال در بیاورند، این همان اتفاقی است که باید به آن حساس باشید.

این اثر سریع بر قند خون، یعنی ترشح انسولین که از لوزالمعده صورت میگیرد و خون سرشار از قند را با راندن قند به درون سلول نرمال میکند. قند خون نرمال شده حالا شما دوباره میلتان به قند بیشتر شده و یک حبه قند، بله یک حبه قند میل میکنید و ناگهان انسولین براي نرمال کردن خون از همین مقدار قند اضافه در خون، دوباره ترشح میشود و به همین تربیت انسولین همواره در خون میماند و هر آنچه شما می خورید وارد سلول شده و قطره قطره بر این دریا اضافه می شود. در صورتیکه دسته دیگري از همین کربوهیدرات اثر کندي بر قند خون داشته و هرگز باعث ترشح زیاد انسولین نمی شود، در نتیجه دیرتر قند موجود در خون جذب شده و بهمین علت قند تدریجی در اختیار سلول و بدن قرار می گیرد. همین امر باعث می شود سلولها از منابع انرژي که همان چربی ها هستند استفاده می کند و چربی خیلی آرام هزینه می شود و روند چربی سوزی اتفاق می افتد.

 

 

برای سلامتی و لاغر شدن از قندهایی با گلیکمی ایندکس  پایین استفاده کنید وگر نه ...

 بطور ساده واحد اندازه گیري سرعت و قدرت تاثیر کربوهیدرات ها بر ترشح انسولین در قند خون را گلیکمی ایندکس  ( Glykami index ) میگویند . به مواد قندي و کربوهیدرات هایی که بر قند خون و ترشح انسولین سریعترین اثر را دارند قندهاي با گلیکمی ایندکس بالا گفته می شود و به قندها و کربوهیدرات هایی که اثر ملایم و آهسته و پیوسته بر قند خون و ترشح انسولین دارند، قندهاي با گلیکمی ایندکس پایین می نامند.

به تعبیري وظیفه انسولین در بدن پاك کردن قند خون از عروق است یعنی انسولین مولکولهاي قند را به درون سلولهاي بدن هدایت میکند تا آنجا بتوانند انرژي لازم را تولید کنند. در هنگام ورزش و تحرك بدنی سطح قند خون پایین می رود و بدن با ترشح هورمون گلوکالون سبب آزاد شدن گلوکز از گلیکوژن ذخیره شده در کبد و عضلات میشود.

 

وقتی قند های ساده مثل نوشابه و شیرینی جات میخورید به این شکل در بدنتان تبدیل به چربی می شود 

حالا فرض کنید شما به خوردن نوشابه و شیرینی جات که حاوي قندهاي ساده زیادي هستند مشغولید، انسولین کار خودش را شروع میکند و قندها را به درون سلول برده تا زمانی که سلول از قند اشباع شود. در این زمان سلولها دریچه ورودي یا رسیپتورهای قند را می بندد و قند موجود از عروق اینبار توسط انسولین به سمت سلولهاي آدي پوسیت ها برده شده و در آنجا بصورت چربی انباشته میشود و تا زمانی که انسولین در خون موجود است این کار ادامه دارد. در حقیقت چربی در حضور انسولین انبار شده و شما چاق میشوید. پس هر چه حضور انسولین پر رنگ باشد یعنی زمان ذخیره چربی بیشتر است.

در مقاله هاي بعدي براي شما خواهیم گفت که بعد از تاثیر گلوماکون بر ذخایر گلیگوژن در عضلات و کبد چگونه نوبت به سوماترپوتین میرسد و این هورمون چگونه بر بافت چربی اثر می کند و چگونه باعث تغذیه بدن از بافت چربی ذخیره شده میشود.

پس با این آگاهی نسبی که از هورمون انسولین پیدا کردید دیگر آنرا به واسطه مواد قندي با گلیکی ایندکس بالا تحریک نکنید و همیشه سعی کنید برای رفع نیاز قند بدنتان از مواد غذایی قندی با گلیکمی ایندکس پایین استفاده کنید.

 

 

 یک لیست خوب از مواد غذایی حاوی قند که گلیکمی ایندکس پایین دارند و شما را سلامت و لاغر نگه می دارند

براي هزارمین مرتبه، اگر میخواهید از وزن خود کم کنید به انسولین اجازه ترشح زیاد ندهید، مواد قندي با گلیکمی ایندکس پایین میل کنید، بیشتر پروتئین بخورید مقدار کمی چربی مفید در روز براي شما کافیست و نکته آخر ورزش کنید. حتما وزن شما پایین خواهد آمد مطمئن باشید، فقط کمی پشت کار لازم است شاید جالب باشد بدانید خیلی از دوستان با خواندن و آگاهی از این مطلب تصمیم گرفتند که حتی به وزن عضلات و حجم خود اضافه کنند بدون اینکه به حجم چربی بدنشان افزوده شود. بی شک با تمرکز برخواسته خود که کاهش چربی بدنتان است، به هدف خواهید رسید فقط به یاد داشته باشید شما در باشگاه ورزش می کنید اما در آشپزخانه نتیجه میگیرید. در پایان جدول مواد غذایی با میزان گلیکمی ایندکس را برایتان تهیه کرده ایم  

 

مواد غذایی  گلیکمی ایندکس مواد غذایی  گلیکمی ایندکس 
مالتوز آبجو 110 بادام، فندوق، گردو 15
سیب زمینی سرخ شده 95 سبزیجات 15
خرما 103 کدو، سیر 15
سیب زمینی چیپس 95 گوجه فرنگی 15
سیب زمینی آب پز 70 سیر و پیاز 15
عسل 85 سویا 15
نان با آرد سفید 85 لوبیا سبز 30
هویج پخته 85 لبنیات 30
پاپ کرن 85 هویج خام 30
برنج پلو 85 زردآلو خشک 35
فرنی 85 انجیر خشک 35
هندوانه 75 لوبیا قرمز 40
کدو حلوایی 75 نان جو 40
قند و شکر 70 نخود فرنگی 40
باگت و نان تست 70 برنج سبوس دار 50
انواع شکلات 70 نان سبوس دار 50
انواع شیرینی 70 موز 60
اسپاگتی 70 خربزه 65
کشمش 65 اسپاگتی با آرد کامل 50
مرباجات 65 نخود فرنگی کنسرو 50


نویسنده و جمع آوري کننده: علیرضا خزلی (کارشناس علوم ورزشی و تربیت بدنی)

توجه : هر نوع استفاده و بهره برداری از متن با نام نویسنده و ذکر منبع مجاز میباشد

-
-
-
-
-
-

اخبار مرتبط

پنج شنبه 22 شهریور 1397
کد خبر : 4895

نظرات کاربران

نظری وارد نشده است
  • صفحه 1 از 1 (0 مورد)
  • 1

ارسال نظر

نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده میشود.
پر کردن موارد ستاره دار الزامی است :
نام *  
نظر *  
متن تصویر را در کادر زیر وارد کنید :
Captcha
کد امنیتی *    
   

نظر سنجی

      سردبیر

      " خبر ورزش زنان " یک نیاز جامعه ورزش زنان بود. رسانه ای تخصصی صرفا خبری -ورزشی که هدفش ارتقاء سطح کمی و بخصوص کیفی اخبار جامعه ورزش زنان کشور باشد .
      بیشتر ...

      ما را دنبال کنید در